Petteri Mansikka

Jokaisessa on ääni, joka ansaitsee tulla kuulluksi!

Petteri Mansikka

Petteri Mansikka on Joensuusta kotoisin oleva laulupedagogi, muusikko ja tapahtuma-alan moniosaaja, joka tunnetaan modernista, oppilaslähtöisestä opetustyylistään. Hän valmistui musiikkipedagogiksi Karelia-ammattikorkeakoulusta pääaineenaan pop/jazz-laulu ja laulupedagogiikka, ja syksyllä 2023 hän aloitti YAMK jatko-opinnot Metropolia-ammattikorkeakoulussa syventääkseen asiantuntemustaan entisestään. Tällä hetkellä hän työskentelee kokeneena freelancerina musiikki-, opetus- ja tapahtuma-alan tehtävissä.

Petteri uskoo, että jokaisella on oikeus omaan ääneen ja musiikilliseen itseilmaisuun. Hänen opetuksensa perustuu tuoreeseen tutkimustietoon, monipuolisiin äänenkäytön tekniikoihin, vahvaan anatomian tuntemukseen sekä jatkuvaan oman osaamisen kehittämiseen. Hän hyödyntää työssään useita nykyaikaisia äänenkäytön malleja, kuten esimerkiksi Estill Voice Training, Balance in Phonation ja Complete Vocal Technique, soveltaen niitä joustavasti oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja tavoitteisiin.

Opettajana Petteri on kannustava, asiantunteva ja helposti lähestyttävä. Hän luo turvallisen ja innostavan ilmapiirin, jossa oppilas voi kasvaa teknisesti ja taiteellisesti – omaa persoonallista ääntään vahvistaen. Hän tukee jokaisen laulajan ainutlaatuista oppimispolkua, oli kyseessä sitten aloittelija, kokeneempi harrastaja tai esiintyvä ammattilainen. Opetus painottuu vuorovaikutukseen, luovuuden tukemiseen ja hyvinvointia vahvistavaan pedagogiikkaan.

Petteri Mansikka ei ainoastaan opeta laulamista – hän opettaa äänen vapauttamista, itseluottamusta ja ilmaisun voimaa.  Jos etsit modernia, monipuolista ja aidosti yksilöllistä laulunopetusta, Petteri on sinulle oikea valinta.

Laulaminen kuuluu kaikille

Uskon, että jokainen voi oppia laulamaan, harrastamaan ja tekemään musiikkia. Työni laulunopettajana on vahvistanut käsitystäni siitä, että laulutaitoa voi kehittää kuka tahansa, kunhan saa siihen heille sopivaa oikeanlaista tukea ja ohjausta. Laulaminen ei ole vain harvoille ja lahjakkaille – aivan kuten liikuntakaan ei kuulu vain ammattiurheilijoille. Laulaminen on siis taito, jota jokainen voi halutessaan opetella!

Pidän tärkeänä, että jokainen opiskelija saa tehdä omat taiteelliset valintansa. Pyrin tietoisesti purkamaan perinteistä opettaja-oppilas-valtasuhdetta ja rohkaisemaan opiskelijaa itseohjautuvuuteen, itsereflektioon ja kriittiseen ajatteluun. Laulunopettajana ja musiikin ammattilaisena kuljen mukana prosessissa – tehtävänäni on tarjota työkaluja, näkökulmia ja vaihtoehtoja - ei päätöksiä tai määritelmiä mikä on hyvää ja mikä huonoa. Päätökset instrumentista, musiikillisista ratkaisuista, tyylistä ja ilmaisusta kuuluvat aina laulajalle itselleen.

Joensuun Laulustudion perustaminen

Joensuun Laulustudio sai alkunsa halusta yhdistää vastuullinen työote, luova vapaus ja aito intohimo laulunopetukseen.

Monelta suunnalta kuulemani palaute Joensuun seudun laulunopetuksesta kertoi samaa: taso on vaihteleva ja lähestymistavat usein yksipuolisia ja pedagogisesti vanhahtavia. Koin, että kaupunkiin tarvitaan vaihtoehto – paikka, jossa opetetaan tätä päivää, ei menneitä kaavoja eikä opettajan henkilökohtaisiin mielipiteisiin nojaavia malleja.

Olen toiminut laulunopettajana, musiikin ainealueen esihenkilötehtävissä ja mukana erilaisissa tapahtuma- ja artistituotannoissa ympäri Suomea. Näissä eri rooleissa olen saanut kohdata laulajia ja kollegoita niin opetustilanteissa kuin konserttikiertueilla ja festivaaleilla – nähnyt ja kokenut, millaista ammattimuusikon arki on "kentällä". Kokemukset ovat vahvistaneet ymmärrystäni siitä, miten merkittävä rooli opettajan asenteilla, arvoilla ja vuorovaikutuksella on oppimisen ilmapiiriin.

Minulle työssäni on aina ollut tärkeää laatu, jatkuva kehittäminen ja toisen auttaminen. Kaipasin tilaa toteuttaa opetustyötä omalla tavallani – joustavasti, sydämellä ja opiskelijalähtöisesti. Uskon, että Joensuu tarvitsee paikan, jossa laadukas laulunopetus on aidosti kaikkien ulottuvilla - eikä oppilaita eriarvoisteta "lahjakkuuden" ja pääsykokeiden perusteella. 

Keväällä 2025 osallistuin Business Joensuun yritysvalmennukseen, jonka myötä syntyi Joensuun Laulustudio – paikka, jossa jokaisella on mahdollisuus tutkia ja kehittää omaa ääntään turvallisessa ja kannustavassa ilmapiirissä, lähtötasosta tai taustasta riippumatta. Uskon, että jokaisessa on ääni, joka ansaitsee tulla kuulluksi.

Arvot ja periaatteet

Joensuun Laulustudio sitoutuu turvallisemman tilan periaatteisiin, kohtelemaan oppilaita tasavertaisesti ja noudattamaan Laulupedagogit ry:n eettisiä ohjeistuksia hyvän laulutunnin periaatteista.

Hyvän laulutunnin periaatteet opettajalle ja oppilaalle - Laulupedagogit ry

  • Kaikilla on oikeus lauluun ja musiikkiin. Jokaisen ääni on arvokas.
  • Laulutunneille saa tulla omana itsenään ja ilmaista itseään vapaasti. Tunnilla on kaikille turvallinen ilmapiiri oppia uutta ja haastaa itseään. Jokainen oppija on ainutlaatuinen ja arvokas.
  • Laulutunti on oppilasta varten. Jokainen saa laulutunnilla opetusta tasavertaisesti.
  • Kaikki voivat oppia, onnistua ja kehittää laulutaitoaan.
  • Pedagoginen vuorovaikutus laulutunnilla tukee oppijan hyvinvointia.
  • Myös opettaja saa tuoda oman persoonansa esille.
  • Pedagogi tiedostaa oman valta-asemansa ja auttaa ja tukee oppilasta. Opetus tukee oppilaan prosessia aktiivisena oppijana ja vahvistaa oppilaan luovaa ajattelua ja osallisuutta.
  • Lauluääni on henkilökohtainen osa meitä ja siksi laulu instrumenttina vaatii erityisen hienotunteista lähestymistapaa. Laulaja on itse instrumentti, psykofyysinen kokonaisuus. Voimme vahvistaa laulajan itsetuntoa viestimällä äänestä arvostaen ja jokaisen ainutlaatuisuutta kunnioittaen.
  • Kunnioitamme jokaisen kehoa. Fyysiseen koskettamiseen pyydetään aina lupa.
  • Laulutunnilla opetellaan yhdessä antamaan hyvää palautetta ja ottamaan vastaan palautetta.

HALUATKO OTTAA YHTEYTTÄ?